Gökte 23.600 uçak var 41 bin tane daha lazım

64d14b2386b2452c4c64ceea.jpg

SERKAN ARMAN / Bodrum - Havacılık sektörü ‘tırmanışını’ sürdürüyor... Dünyada orta sınıfın büyümesi ve ‘low cost’ havayollarının seyahati daha erişilebilir hale getirmesiyle seyahat talebi artıyor.

Havalimanı işletmeciliğinin önde gelen markalarından TAV Havalimanları’nın İcra Kurulu Başkanı Serkan Kaptan, Bodrum’da düzenlediği basın toplantısında havacılıkla ilgili beklentilerini ve TAV’ın yılın ilk 6 ayındaki performansını paylaştı. Şu anda dünyada 23.600 aktif uçak bulunduğunu söyleyen Kaptan, şu bilgileri verdi:

“Airbus ve Boeing 2042’ye kadar yolcu trafiğinin yıllık ortalama yüzde 3.6 ila 3.8 büyüyeceğini öngörüyor. Talebi karşılamak için 41 bin yeni uçak gerekecek. Havacılık doğuya kayıyor. Türkiye ve çevresi dünyaya göre daha hızlı hareket edecek. 2040’a kadar küresel yolcu trafiği 2 kattan fazla artarak 19 milyar kişiyi aşacak. Bu 2.4 trilyon dolarlık havalimanı yatırımı gerektirecek.

TAV yatırımların tamamlanması, trafik artışı, servis şirketlerinin katkısı ve operasyonel kaldıraç etkisiyle 2025’ten itibaren güçlü bir büyüme patikasına girecek. Hedef bölgelerimizde ihtiyaçlara cevap veren havalimanı projeleri için gereken yeteneklere sahibiz.”

Pandemi öncesine döndü

Serkan Kaptan’ın verdiği bilgilere göre yılın ilk yarısında 39 milyon yolcuya hizmet veren TAV Havalimanları finansal ve operasyonel performansıyla pandemi öncesinin üzerine çıktı. Üç yıl boyunca çift haneli büyüme bekleyen TAV, Antalya ve Almatı’da yeni yatırımların devreye girmesiyle ivmesini artıracağını öngörüyor.

TAV Havalimanları ilk altı ayda dış hat yolcu trafiğini önceki yıla yüzde 42 artırarak 24 milyondan fazla yolcuya hizmet verdi. Aynı dönemde iç hat yolcu sayısı yüzde 18 artışla 15 milyon oldu.

Rusya ve Ukrayna’dan gelen yolcu sayısı savaş nedeniyle düşük kalsa da, Avrupa ve Ortadoğu’dan artan trafik, yurtdışı operasyonlarının ve servis şirketlerinin katkısıyla bu dönemde 560 milyon euro ciro elde etti. Serkan Kaptan, “TAV Havalimanları olarak sekiz ülkede 15 havalimanı işletiyoruz. Ciromuzun yüzde 64’ü yurtdışı operasyonlarımızdan geliyor” dedi. Yılın ilk altı ayında 147 milyon euro FAVÖK açıklayan TAV Havalimanları, sene sonunda 330 ila 360 milyon euro’ya ulaşacağını öngörüyor.

Kaptan “Suudi Arabistan’ın umre ve hac kısıtlamalarını kaldırmasıyla Medine Havalimanı’nda ciddi bir trafik artışı oldu. Rusya ve Gürcistan arasında dört yıldır devam eden uçuş yasağı mayısta kalktı. Antalya, Bodrum ve İzmir’e Batı Avrupa’dan gelen turist sayısı önemli ölçüde yükseldi. Kazakistan’dan ülkemize gelen yolcu sayısı da iki katına çıktı. Rusya-Ukrayna savaşının etkisini fazlasıyla telafi etmiş durumdayız” dedi.

64d14b1286b2452c4c64cee8.jpg


Nijerya, Karadağ ve Kuveyt radarda

Son iki yılda Almatı Havalimanı’nı satın alarak portföyüne ekleyen, Antalya’da işletme süresini 2052, Ankara’da da 2050’ye uzatan TAV Havalimanları ortalama işletme süresini sekiz yıldan 30 yıla çıkarttı.

Kaptan “Pandemi döneminde atılım yaparak şirketin geleceğini güvenceye aldık. Önümüzdeki 3 yıl trafik, ciro ve FAVÖK’te çift haneli büyüme bekliyoruz. Böylece 2025’te yaklaşık 1.5 milyar euro ciro, 500 milyon euro FAVÖK ve 110 milyondan fazla yolcuya ulaşacağız. Şu an Antalya, Ankara ve Almatı’da yaklaşık 1.1 milyar euro yatırım yapıyoruz. 2024’te Almatı, 2025’te de Antalya’da yeni terminallerin devreye girmesiyle ciddi bir kapasite artışı elde edeceğiz” dedi.

Kaptan’ın verdiği bilgiye göre TAV Havalimanları’nın şu an takip ettiği yeni projeler arasında Nijerya Lagos Havalimanı, Karadağ’ın Podgorica ve Tivat havalimanları ile Kuveyt Havalimanı bulunuyor.

Bodrum’a jet ziyaret

TAV Havalimanları tarafından işletilen Milas - Bodrum Havalimanı’nın Genel Müdürü İclal Kayaoğlu ise toplantıda, Bodrum’da artan özel jet trafiği hakkında da bilgi verdi. Kayaoğlu, “Bodrum’a gelen özel jet sayısı her yıl yüzde 15 artıyor. Bu yıl günde 25-30 arası jet geliyor. Bayramlar gibi özel günlerde sayı 50’ye yaklaşıyor. Bu yıl özel jette 10 bini geçeriz” dedi.
 
Üst Alt